Para que servem os testes de alfabetização?
Resumo
Palavras-chave
Referências
ACADEMIA BRASILEIRA DE CIENCIAS. Relatorio do grupo de trabalho sobre educacao Infantil e alfabetizacao. Rio de Janeiro, 2009.
ADAMS, M. J. Beginning to read: thinking and learning about print. Cambridge: MIT Press, 1990.
BRASIL. Ministerio da Educação. Provinha Brasil: caderno do aluno: teste 1. Brasilia: MEC: SEB: INEP, 2009a. Disponivel em: . Acesso em: 4 nov. 2011.
_____. Ministerio da Educação. Provinha Brasil: matriz de referencia. Brasilia: MEC/INEP, 2009b.
______. Ministerio da Educação. Provinha Brasil: reflexoes sobre a pratica. Brasilia: MEC/INEP, 2º sem. 2009c.
CEARA (Estado). Secretaria de Educação. Relatorio do SPAECE-Alfa 2009. Fortaleza, 2010.
CUTTING, L. E.; SCARBOROUGH, H. S. Prediction of reading comprehension: relative contributions of word recognition, language proficiency, and other cognitive skills can depend on how comprehension is measured. Scientific Studies of Reading, Cameron, v.10, n. 3, p. 277-299, 2006.
DEHAENE, N. Les neurones de la lecture. Paris: Odile Jacob, 2007.
NATIONAL EARLY LITERACY PANEL. Developing Early Literacy. Washington, DC: National Institute for Literacy, 2008.
HOOVER, W. A.; GOUGH, P. B. The simple view of reading. Reading and writing, New York, n. 2, p. 127-160, 1990.
KAHMI, A. G. The case for the narrow view of reading. Language, Speech and hearing Services in Schools, Washington, v. 40, p. 174-17, apr. 2009a.
______. Solving the reading crises: take 2: the case for differentiated assessment. Language, Speech and hearing Services in Schools, Washington, v. 40, p. 212-215, apr. 2009b.
KEENAN, J. M.; BETJEMANN, R. S.; OLSON, R. K. Reading comprehension tests vary in the skills they assess: differential dependence on decoding and oral comprehension. Scientific Studies of Reading, Cameron, v. 12, n. 3, p. 281-300, 2008.
MINAS GERAIS. Secretaria de Estado da Educação. Boletim pedagogico 16: Proalfa. Belo Horizonte, 2009.
MORAIS, J. A arte de ler. Sao Paulo: UNESP, 1994.
MORAIS, J.; ROBILLARD, G. Apprendre à lire au cycle des apprentissages fondamentaux (GS, CP, CE1): analyses, reflexions et propositions. Paris: Editions Odile Jacob: Centre National de Documentation Pedagogique, 1998.
NATIONAL READING PANEL REPORT. Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific literature on reading and its implications for reading instruction. Bethesda, MD: National Institute of Child Health and Human Development, 2000.
PEARSON, P. D.; HAMM, D. N. The assessment of reading comprehension: a review of practices – past, present, and future. In: PARIS, S. G.; STAHL, A. (Ed.). Children’s reading comprehension and assessment. Mahwah, NJ: Erlbaum, 2005. p. 13-69.
PERFETTI, C. A. The universal grammar of reading. Scientific Studies of Reading, Cameron, v. 7, n. 1, p. 3-24, 2003.
POLLO, T. C.; TREIMAN, R.; KESSLER, B. Children’s initial spelling strategies: bear is not bigger than ‘mosquito’. In: ANNUAL MEETING, 17., 2010, Berlin. Abstracts… Berlin: Society for the Scientific Study of Reading, 2010. p. 7-10.
POLLO, T. C.; TREIMAN, R.; KESSLER, B. Preschoolers use partial letter names to select spellings: evidence from Portuguese. Applied Psycholinguistics, Cambridge, v. 29, p. 195-212, 2008.
POLLO, T. C.; KESSLER, B.; TREIMAN, R. Statistical patterns in children’s early writing. Journal of Experimental Child Psychology, [S.l.], v. 104, n. 4, p. 410-426, 2009.
RIO GRANDE DO SUL (Estado). Secretaria Estadual de Educação. Matriz de referencia da proposta curricular: leitura e escrita: 1º e 2º anos: projeto para alfabetizacao de criancas com seis e sete anos. Porto Alegre, 2009.
SAO PAULO (Estado). Secretaria Estadual de Educação. Prova de leitura e escrita: 1a. serie. Sao Paulo, 2004.
SEDL. Southern Educational Developmental Laboratory: advancing research, improving education. Disponivel em: . Acesso em: 20 set. 2010.
STANOVICH, K. E. Progress in understanding reading: scientific foundations and new frontiers. New York: Guilford Press, 2000.
Apontamentos
- Não há apontamentos.
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.


Programa de Apoio às Publicacoes Cientificas (AED) do Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação (MCTI), Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e tecnologico (CNPq), Ministerio da Educação (MEC), Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes)
Revista chancelada pela Unesco. Revista parceira da Associação Brasileira de Avaliação Educacional (ABAVE)