Effects of social class on the use of written language: does it extend into Brazilian higher education?
Resumo
Bourdieu and Passeron defended the thesis that the school was the main locus to legitimate and perpetuate class differences. This is reinforced by the multiple proficiency tests used to monitor public policies, which privilege the use of the formal language as part of the instruments and, therefore, penalizes participants with less mastery of the language. We adjusted two hierarchical models with Enade’s results on standard Portuguese grades, using as covariates, indicators of students’ socioeconomic status and economic independence and average values for these variables for the knowledge areas. The linguistic performance is further disaggregated into three aspects: textual, orthographic and vocabulary/morphosyntactic.
We show that the higher social classes have greater proficiency in the Enade Portuguese Language component, even when controlling for the knowledge area average socio-economic level and financial autonomy of the students. sidered. It is worth noting that the socio class effect is not as strong as on lower educational level, but university students constitute a much more homogeneous group. This reinforces Bourdieu's (1986) thesis that through the social, cultural and economic capital still prevails the domination of wealthier classes over more popular classes, reinforcing the inequality.Palavras-chave
Referências
BELTRÃO, Kaizô; MANDARINO, Mônica Cerbella Freire. Perfil Socioeconômico dos Concluintes de Cursos Superiores de 2004 a 2012. Rio de Janeiro: Fundação Cesgranrio, 2014. Available at . Acessed on September 17th, 2019.
BRASIL. Ministério da Educação/INEP. Relatório RELATÓRIO SÍNTESE DE ÁREA. FORMAÇÃO GERAL. Brasília-DF: Inep/MEC, 2018. Available at . Acessed on September, 2020.
BOURDIEU, Pierre. L'école conservatrice: Les inégalités devant l'école et devant la culture. Revue française de sociologie, Vol. 7, No. 3, Les Changements en France (Jul. - Sep.,1966), pp. 325-347
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. La reproduction. Éléments d’une théorie du système d’enseignement. 1970. Collection Le sens commun , 284 pages.
BRYK, A.; RAUDENBUSH, S. Hierarchical linear models. Newbury Park: Sage, 1992
CÂNDIDO, Patrícia T. Comunicação em Matemática. In: Diniz & Smole (Org.). Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001.
GONCALVES, Flávio de Oliveira and FRANCA, Marco Túlio Aniceto. Transmissão intergeracional de desigualdade e qualidade educacional: avaliando o sistema educacional brasileiro a partir do SAEB 2003. Ensaio: aval.pol.públ.Educ. 2008, vol.16, n.61, pp.639-662.. https://doi.org/10.1590/S0104-40362008000400009.
LAROS, Jacob Arie; MARCIANO, João Luiz and ANDRADE, Josemberg Moura de. Fatores associados ao desempenho escolar em Português: um estudo multinível por regiões. Ensaio: aval.pol.públ.Educ. 2012, vol.20, n.77, pp.623-646. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362012000400002.
SMOLE, Kátia C. S. Textos em Matemática: Por que não? In: Smole & Diniz (Orgs.) Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001, p. 29-68
COLEMAN, James S. Equality of Educational Opportunity. Study (EEOS), 1966. Ann Arbor, MI: Inter-university Consortium for Political and Social Research [distributor], 2007-04-27. https://doi.org/10.3886/ICPSR06389.v3
COLEMAN, J. (1988). Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociology, 94 (Issue Supplement), S95–S120.
COLEMAN, J. (1992). Some points on choice in education. Sociology of Education, 65(4), 260–262.
DIKA, Sandra L. & SINGH, Kusum. Applications of Social Capital in Educational Literature: A Critical Synthesis. Review of Educational Research. Spring 2002, Vol. 72, No. 1, pp. 31–60
RUMBERGER, Russell W.; PALARDY, Gregory J. Chapter 13 - Multilevel Models for School Effectiveness Research. In: KAPLAN, David. The Sage handbook of quantitative methodology for the social sciences. Sage, 2004. p. 235 - p. 258
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP. Enade. Brasília: Inep/Ministério da Educação, 2015. Available at . Acessed on September 17th, 2019.
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-403620210002903156
Apontamentos
- Não há apontamentos.
Direitos autorais 2021 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Programa de Apoio às Publicacoes Cientificas (AED) do Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação (MCTI), Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e tecnologico (CNPq), Ministerio da Educação (MEC), Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes)
Revista chancelada pela Unesco. Revista parceira da Associação Brasileira de Avaliação Educacional (ABAVE)