Training of Education Professionals: Political and Social Impacts of the Relationship Between Mentors and Mentees in Postgraduate Studies.
Resumo
This article is a reflection on the close relationship between research and the training of education professionals. Its aim is to highlight that research in postgraduate studies affects society in all aspects, especially in Basic Education. Therefore, the training of new researchers by mentors is a key component for the development of science in the country. Given this perception, the topic needs to be explored and investigated because the relationship between mentor and mentee constitutes the heart of postgraduate studies, and its outcomes impact everyone, as evidenced by the data from INEP presented in the article. It's important to consider that postgraduate studies, by generating science and training professors in higher education who train new teachers, should not be overlooked. I emphasize that the presented formulations here demonstrate my position in teaching, my political action, in which historical knowledge is the vector of communal life. Therefore, it is crucial to debate the relationship between mentor and mentee in postgraduate studies because that's where I believe essential discussions should take place.
Palavras-chave
Texto completo:
Remoto (English)Referências
ARISTÓTELES. Ética a Nicômoco. Brasília: UnB, 1985.
BLOCH, M. Apologia da História Ou o Ofício de Historiador. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei n. 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua a sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 nov. 1968. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L5540.html. Acesso em: 20 ago. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Disponível em:
https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar 2018. Acesso em: 20 ago. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Publicado relatório do Education at a Glance 2023. Disponível em:
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP-
https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/acoes-internacionais/publicado-o-relatorio-do-education-at-a-glance-2023. Acesso em: 20 ago. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Disponíveis os resultados finais do Censo Escolar 2020. Disponível em:
https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-escolar/disponiveis-os-resultados-finais-do-censo-escolar-2020. Acesso em: 20 ago. 2023.
COSTA, E. G. da; NEBEL, L. O quanto vale a dor? Estudo sobre a saúde mental de estudantes de pós-graduação no Brasil. Polis – Revista Latino Americana, Santiago/Chile, v. 17, n. 50, p. 207-227, ago. 2018. Disponível em:
https://journals.openedition.org/polis/15816?lang=pt V. 50, 2018, p. 1-19. Acesso em: 20 ago. 2023. Acesso em: 20 ago. 2023.
FARO, M. del la; SAVI NETO, P. O papel dos orientadores/as na formação ética de seus orientandos/as e para a ética na pesquisa. A ideia do exemplo do orientador/a’. Ética e Pesquisa em Educação: Subsídios. Rio de Janeiro: ANPEd, 2021, v. 2, p. 87-93.
HAGUETTE, T. M. Universidade: nos bastidores da produção do conhecimento. In: BIACHETTI, L.; MACHADO, A. M. N. A bussola do escrever: desafios estratégias na orientação de tese e dissertações. Florianópolis: Editora da UFSC, 2002, p. 371-380.
HUGO DE SAINT-VICTOR. Didascálicon, sobre a arte de ler. Kírion, 2020.
LEAL, V. N. Coronelismo, enxada e voto: o município e o regime representativo no Brasil. São Paulo. Editora Schwarcz S.A, 2012.
MACHADO, A. M. N. A bússola do escrever: sobre a função da orientação de teses e dissertações. Revista Famecos, Porto Alegre, n. 13, p. 140-147, 2000. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3089. Acesso em 24 nov. 2023.
OLIVEIRA, T. Reflexões sobre a Reforma Sucupira e as Cartas de D. Dinis: é possível um diálogo da universidade na história? Série-Estudos, Campo Grande/MS, v. 22, n. 46, p. 137-154, set./dez. 2017. Disponível em: https://serieucdb.emnuvens.com.br/serie-estudos/article/view/1096. Acesso em 24 nov. 2023.
OLIVEIRA, T. The training of the teacher in the 21th century: an approach with the history of medieval education. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, V. 26, n. 100, p. 706-722, jul./set. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362018002601609
Disponível: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/Mrq39B65NCtxZT6nTP5GTJw/?lang=en
Acesso em: 19 ago. 2023.
ROMANO, Roberto. Ética, ciência, universidade... entrevista com Roberto Romano. Entrevista. Interface, Botucatu, v. 6, n. 10, p. 97-110, fev. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/KqWxsTQvwfrjnxR4cX3YH4H/?lang=pt. Acesso em: 20 ago. 2023.
VERHINE, R. E. Pós-graduação no Brasil e nos Estados Unidos: Uma análise comparativa. Educação, Porto Alegre, v. 31, n. 2, p. 166-172, maio/ago. 2008. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2767. Acesso em 24 nov. 2023.
Apontamentos
- Não há apontamentos.
Direitos autorais 2024 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Programa de Apoio às Publicacoes Cientificas (AED) do Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação (MCTI), Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e tecnologico (CNPq), Ministerio da Educação (MEC), Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes)
Revista chancelada pela Unesco. Revista parceira da Associação Brasileira de Avaliação Educacional (ABAVE)