Transmissao intergeracional de desigualdade e qualidade educacional: avaliando o sistema educacional brasileiro a partir do SAEB 2003
Resumo
Palavras-chave
Referências
ALBERNAZ, A.; FERREIRA, F.; FRANCO, C. Qualidade e eqüidade na educacao fundamental brasileira. Pesquisa e Planejamento Econômico, Rio de Janeiro, v. 32, n. 3, dez. 2002. [ Links ]
BARROS, R. P.; HENRIQUES, R.; MENDONCA, R. Pelo fim das decadas perdidas: educacao e desenvolvimento sustentado no Brasil. Rio de Janeiro: IPEA, 2002. (Texto para discussao; 857). [ Links ]
BOURDIEU, P. Cultural Reproduction and social reproduction. In: KARABEL , J.; HALSEY, A. H. (Ed.). Power and ideology in education. New York: Oxford University Press, 1977. [ Links ]
BRYK, S.; RAUDENBUSH, W. Hierarchical linear models: applications and data analysis methods. London: Sage, 1992. [ Links ]
______. A hierarchical model for studying school effects. Sociology of Education, Washington, v. 59, p. 1-17, Jan. 1986. [ Links ]
BROOKS-GUNN, J. et al. Do neighborhoods influence child and adolescent development? The American Journal of Sociology, Chicago, v. 99, n. 2, p. 353-395, Sept. 1993. [ Links ]
CARD, D.; KRUEGER, A. B. School resources and student outcomes: an overview of the literature and new evidence from North and South Carolina. Journal of Economic Perspectives, Pittsburgh, v. 10, n. 4, p. 31-50, 1996. [ Links ]
COLEMAN, J. S. et al. Equality of educational opportunity. Washington: US Government Printing Office, 1966. [ Links ]
COLEMAN, J. S. et al. High school achievement: public, catholic, and other private schools compared. New York: Basic, 1982. [ Links ]
ENGERMAN, S. L.; SOKOLOFF, K . Factor endowments, inequality and paths of development among new world economics. Cambridge, MA: NBER, 2002. (Working paper; 9259). Disponivel em: . Acesso em: 22 maio 2007. [ Links ]
FERREIRA, F. Education for the masses?: the interaction between wealth, educational and political inequalities. Economics of Transition, Ames, v. 9, n. 2, p. 533-52, July 2001. [ Links ]
GALOR, O.; ZEIRA, J. Income distribution and macroeconomics. Review of Economic Studies, London, v. 60, n. 1, p. 35-52, Jan. 1993. [ Links ]
HANUSHEK, E. The economics of schooling: production and efficiency in public schools. Journal of Economic Literature, Pittsburgh, v. 24, p. 1141-1177, 1986. [ Links ]
______. The impact of differential expenditures on school performance. Educational Researcher, Washington, v. 18, n. 4, p. 45-51, 1989. [ Links ]
HANUSHEK, E.; RIVKIN, S.; TAYLOR, L. Aggregation and the estimated effects of school resources. The Review of Economics and Statistics, Cambridge, v. 78, n. 4, p. 611-627, Nov. 1996. [ Links ]
HEDGES, L.; LAINE, R. D.; GREENWALD, R. Does money matter?: a meta-analysis of the effects of differential schools inputs on student outcomes. Educational Researcher, Washington, v. 23, n. 3, p. 5-14, Apr. 1994. [ Links ]
INEP. Relatorio Nacional do SAEB 2003. Brasilia, DF, 2006.658 [ Links ]
NOGUEIRA, C. M. M.; NOGUEIRA, M. A. A Sociologia da Educação de Pierre Bourdieu: limites e contribuicoes. Educação & Sociedade, Campinas, v. 78, p. 1536, 2002. [ Links ]
SOARES, T. M. Modelo de 3 niveis hierarquicos para a proficiencia dos alunos de 4a serie avaliados no teste de lingua portuguesa do SIMAVE/PROEB-2002. Revista Brasileira de Educação, Sao Paulo, v. 29, p. 73-87, 2005. [ Links ]
Apontamentos
- Não há apontamentos.
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.


Programa de Apoio às Publicacoes Cientificas (AED) do Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação (MCTI), Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e tecnologico (CNPq), Ministerio da Educação (MEC), Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes)
Revista chancelada pela Unesco. Revista parceira da Associação Brasileira de Avaliação Educacional (ABAVE)