Investigando as próprias práticas docentes no ensino superior: A investigação em prol da docência
Resumo
Palavras-chave
Texto completo:
Scielo PTReferências
ALARCÃO, I. (Org.) Formação reflexiva de professores – estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, 1996.
APPLEGET, C. et al. A collaborative self-study with critical friends: culturally proactive pedagogies in literacy methods courses. Studying Teacher Education, London, v. 16, n. 3, pp. 286-305, 2020.
CHARLES, M. Teaching, in spite of excellence: recovering a practice of teaching-led research. Studies in Philosophy Education, Berlin, v. 37, pp. 15-29, 2018.
CHENAULT, K. H. Building collaborative pedagogy: lesson study in higher education. College Quarterly, Toronto, v. 20, n. 1, 2017.
COUTINHO, C. P. Metodologia de investigação em ciências sociais e humanas: teoria e prática. Coimbra: Almedina, 2021.
DIAS, E. S. A. C. A educação, a pandemia e a sociedade do cansaço. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 29, n. 112, pp. 565-573, 2021.
FRANCO, A.; VIEIRA, R. M. A observação por pares como boa prática pedagógica no ensino superior: considerações e recomendações a partir de um estudo piloto. Revista Cocar, Belém, v. edição especial, n. 8, pp. 200-218, 2020.
FRANCO, A.; VIEIRA, R. M. “Um aconchego de uma aula real”: o desafio da humanização do ensino (à distância) no exercício da profissionalidade docente no ensino superior. Revista Interfaces da Educação, Mato Grosso do Sul, v. 12, n. 34, pp. 989-1015, 2021.
GRANT, C. A.; ZEICHNER, K. M. On becoming a reflective teacher. In: GRANT, C. A. (Ed.), Preparing for reflective teaching. Boston: Allyn and Bacon, 1984. pp. 54-68.
GRANT, M. R.; BUTLER, B. M. Why self-study? An exploration of personal, professional, and programmatic influences in the use of self-study research. Studying Teacher Education, London, v. 14, n. 3, pp. 320-330, 2018.
HAN, B. C. The burnout society. California: Stanford University Press, 2015.
HERVAS, G.; MEDINA, J. L. What higher education teachers talk about when they talk about their students: nature of their conversations during lesson study. Research in Post-Compulsory Education, London, v. 25, n. 4, pp. 461-479, 2020.
HUANG, R.; SHIMIZU, Y. Improving teaching, developing teachers and teacher educators, and linking theory and practice through lesson study in mathematics: an international perspective. ZDM – Mathematics Education, Berlin, v. 48, pp. 393-409, 2016.
HUET, I. Academic development as a strategy to enhance teaching quality in research intensive universities: the Portuguese context. Higher Education Network Journal, Derby, vol. 5, pp. 9-18, 2012.
HUET, I. Research-based education as a model to change the teaching and learning environment in STEM disciplines. European Journal of Engineering Education, London, v. 43, n. 5, pp. 725-740, 2018.
KING, F.; LOGAN, A.; LOHAN, A. Self-study enabling understanding of the scholarship of teaching and learning: an exploration of collaboration among teacher educators for special and inclusive education. Studying Teacher Education, London, v. 15, n. 2, pp. 118-138, 2019.
KREBER, C. Reviving the ancient virtues in the scholarship of teaching, with a slight critical twist. Higher Education Research & Development, London, v. 34, n. 3, pp. 568-580, 2015.
LOMBARDI, D.; SHIPLEY, T. F. The curious construct of active learning. Psychological Science in the Public Interest, New York, v. 22, n. 1, pp. 8-43, 2021.
MCCANCE, K.; WESTON, T.; NIEMEYER, E. Classroom observations to characterize active learning within introductory undergraduate science courses. Journal of College Science Teaching, Arlington, v. 49, n. 4, 2020.
MENEZES, C. Autodireção na aprendizagem. In: VIEIRA, F. (Org.). Quando os professores investigam a pedagogia – em busca de uma educação mais democrática. Ramada: Edições Pedago, 2014. pp. 63-101.
MORETTINI, B. W.; BROWN, C. M.; VIATOR, M. G. Gaining a better understanding of self: a self-study in cultural competence in teacher education. The Teacher Educator, London, v. 53, n. 4, pp. 355-366, 2018.
MOURAZ, A.; PÊGO, J. De par em par na U.Porto. Porto: U.Porto Edições, 2017.
NEVES, A. I. De professor a investigador – a metamorfose. In: VIEIRA, F. (Org.). Quando os professores investigam a pedagogia – em busca de uma educação mais democrática. Ramada: Edições Pedago, 2014. pp. 185-224.
PEERCY, M. M.; SHARKEY, J. Missing a S-STEP? How self-study of teacher education practice can support the language teacher education knowledge base. Language Teaching Research, Newbury Park, v. 24, n. 1, pp. 105-115, 2020.
REIS, P. Observação de aulas e avaliação do desempenho docente. Lisboa: Ministério da Educação, 2011.
RESSLER, J. D.; RICHARDS, K. A. R. Transforming in the visiting assistant professor role: collaborative self-study research in physical education teacher education. Sport, Education and Society, London, v. 24, n. 5, pp. 507-519, 2019.
SAMARAS, A. P. et al. Self-study as a method for engaging STEM faculty in transformative change to improve teaching. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, Washington, v. 31, n. 2, pp. 195-213, 2019.
SCHÖN, D. The reflective practitioner: how professionals think in action. New York: Basic Books, 1983.
SCHÖN, D. Educating the reflective practitioner – toward a new design for teaching and learning in the professions. San Francisco: Jossey Bass, 1987.
SILVA, D. A negociação pedagógica na aprendizagem autodirigida. In: VIEIRA, F. (Org.). Quando os professores investigam a pedagogia – em busca de uma educação mais democrática. Ramada: Edições Pedago, 2014. pp. 103-143.
SOTO, M. et al. Bridging distances: professional development for higher education faculty through technology-facilitated lesson study. Journal of University Teaching & Learning Practice, New South Wales, v. 16, n. 3, 2019.
TIERNEY, A. The scholarship of teaching and learning and pedagogic research within the disciplines: should it be included in the research excellence framework? Studies in Higher Education, London, v. 45, n. 1, pp. 176-186, 2020.
VANASSCHE, E.; KELCHTERMANS, G. Facilitating self-study of teacher education practices: toward a pedagogy of teacher educator professional development. Professional Development in Education, London, v. 42, n. 1, pp. 100-122, 2016.
VIEIRA, F. Em contracorrente: o valor da indagação da pedagogia na universidade. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, n. 28, pp. 107-126, 2009.
VIEIRA, F. O professor como arquiteto da pedagogia na universidade. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 14, n. 33, pp. 138-156, 2013.
VIEIRA, F. (Org.) Quando os professores investigam a pedagogia – em busca de uma educação mais democrática. Ramada: Edições Pedago, 2014.
WEBB, A. S.; TIERNEY, A. M. Investigating support for scholarship of teaching and learning: we need SoTL educational leaders. Innovations in Education and Teaching International, London, v. 57, n. 5, pp. 613-624, 2020.
ZEICHNER, K. M.; LISTON, D. P. Reflective teaching: an introduction. London: Routledge, 2013.
Apontamentos
- Não há apontamentos.
Direitos autorais 2024 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.


Programa de Apoio às Publicacoes Cientificas (AED) do Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação (MCTI), Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e tecnologico (CNPq), Ministerio da Educação (MEC), Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes)
Revista chancelada pela Unesco. Revista parceira da Associação Brasileira de Avaliação Educacional (ABAVE)