Beliefs on assessment and grade repetition among teachers in Portugal

Gabriel Cipriano, Susana da Cruz Martins

Resumo


The present research aims to understand which conceptions and beliefs Portuguese teachers have about assessment in compulsory school, and whether if their beliefs are in line with the guidelines on national education policy. Moreover, it aims to understand why Portuguese teachers use grade repetition as a common resource when it is not scientifically recommended. To do so, a focus group was conducted, and a survey carried out with a sample of Portuguese teachers’ population, with a 95% confidence level and a margin of error of 2.3%. Those procedures led to the conclusion that Portuguese teachers have personal beliefs towards assessment and grade repetition that have an impact on their practice and succeed in superimposing themselves on national educational policies and scientific recommendations.


Texto completo:

PDF (English)

Referências


ALLEN, C. S.; QI, C.; WILLSON, V. L.; HUGHES, J. N. Quality of research design moderates effects of grade retention on achievement: a meta-analytic, multilevel analysis. Educational Evaluation and Policy Analysis, Washington, v. 31, n. 4, p. 480-499, 2009.

BRANDEN, K. van der; AVERMAET, P. van; HOUTTE, M. van (ed.). Equity and excellence in education: towards maximal learning opportunities for all students. Abingdon: Routledge, 2010.

BRESSOUX, P. Des contexts scolaires inégaux: effet-établissemente, effet-classe et effets du groupe de pairs. In: DURU-BELLAT, M.; ZANTEN, A. van. Sociologie du système éducatif: les inégalités sclaires. Paris: PUF, 2009. p.131-148.

BROWN, G. Conceptions of assessment: understanding what assessment means to teachers and students. New York: Nova Science Publishers, 2008.

CARDOSO, C. Os professores: em contexto de diversidade. Porto: Profedições, 2006.

CARIA, T. H. A cultura profissional dos professores: o uso do conhecimento em contexto de trabalho na conjuntura da reforma educativa dos anos 90. Porto: Fundação Calouste Gulbenkian, 2000.

CARVALHO, I. L. A. de; SANTOS, J. J. A. dos; CHRISPINO, Á. Sucesso e fracasso no ensino fundamental: uma relação entre reprovação, abandono e proficiência. Revista Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 136-161, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v12i34.2248. Available in: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/2248. Access in: 25 mar. 2020.

CRAHAY, M. Peut-on lutter contre l'échec scolaire?. Louvain-la-Neuve: De Boeck Supérieur, 1996.

FERNANDES, D. Avaliação das aprendizagens e políticas educativas: O difícil percurso da inclusão e da melhoria. In: RODRIGUES, M. de L. (org.), 40 Anos de políticas de educação em Portugal: a construção do sistema democrático de ensino: volume 1. Coimbra: Edições Almedina, 2014. p. 231-268.

FERNANDES, D.; GASPAR, A. Avaliação das aprendizagens: uma síntese de teses de doutoramento realizadas em Portugal (2001-2010). Revista Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 6, n. 17, p. 199-222, maio/ago. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v6i17.209. Available in: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/209. Access in: 1 apr. 2020.

FRIEDRICH, A.; FLUNGER, B.; NAGENGAST, B.; JONKMANN, K.; TRAUTWEIN, U. Pygmalion effects in the classroom: teacher expectancy effects on students’ math achievement. Contemporary Educational Psychology, San Diego, v. 41, p. 1-12, 2015.

HOUTTE, M. van. So where’s the teacher in school effects research? The impact of teachers’ beliefs, culture, and behavior on equity and excellence in education. In: BRANDEN, K. van den et al (ed.). Equitiy and excellence in education. New York: Routledge, 2011. p. 77-95.

ISRAEL, G. D. Determining sample size. University of Florida - IFAS Extension (PEOD6), Florida, 1996.

JIMERSON, S. R. Meta-analysis of grade retention research: Implications for practice in the 21st century. School Psychology Review, Ohio, v. 30, n. 3, p. 420-437, 2001.

LEVY-VERED, A.; ALHIJA, F. N. A. The power of a basic assessment course in changing preservice teachers’ conceptions of assessment. Studies in Educational Evaluation, New York, v. 59, p. 84-93, 2018.

MARTINS, S. da C. Expansão educativa, oportunidades sociais e desempenhos dos sistemas educativos: um olhar cruzado entre os dois lados do Atlântico. In: SETTON, M. da G. J.; TORRES, L. L.; GOMES, E. E.; SEABRA, T.; JARDIM, F.; DIONÍSIO, B.; CORROCHANO, M. C. (org.). Mérito, desigualdades e diferenças: cenários de (in)justiça escolar no Brasil e em Portugal. Alfenas, MG: Unifal, 2017. p. 233-248.

MARTINS, S. da C.; SEBASTIÃO, J.; ABRANTES, P.; RODRIGUES, M. de L. Desigualdades e políticas educativas: Portugal no contexto europeu. In: CARMO, R. M. do; SEBASTIÃO, J.; AZEVEDO, J.; MARTINS, S. da C.; COSTA, A. F. da (org.). Desigualdades sociais: Portugal e a Europa. Lisboa: Mundos Sociais, 2018. p. 7-22.

MATA, J. J. T. da. A igualdade e a desigualdade na educação em Portugal. Orientadora: Maria de Lurdes Reis Rodrigues. 2015. 353 f. Tese (Doutorado em Sociologia) - Escola de Sociologia e Políticas Públicas, Instituto Universitário de Lisboa, Lisboa, 2015.

NUNES, L. C.; REIS, A. B.; SEABRA, C. Is retention beneficial to low-achieving students? Evidence from Portugal. Applied Economics, London, v. 50, n. 3, p. 1-12, 2018.

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. PISA 2015 Results: policies and practices for successful schools: volume II. Paris: OECD Publishing, 2016.Available in: http://dx.doi.org/10.1787/9789264267510-en. Access in: 20 may 2020.

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Portugal: Country note: PISA 2018 Results. Paris: OECD Publishing, 2019. Available in: https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_PRT.pdf. Access in: 20 may 2020.

PAJARES, M. F. Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, Washington, v. 62, n. 3, p. 307-332, 1992.

PORTUGAL. Decreto-Lei nº 54/2018. Estabelece o regime jurídico da educação inclusiva. Diário da República, [Porto], 6 jul. 2018. Available in: https://dre.pt/home/-/dre/115652961/details/maximized. Access in: 25 mar. 2019.

PORTUGAL. Despacho Normativo nº 98-A/92. Aprova o sistema de avaliação de alunos do ensino médio. Diário da República, [Porto], 19 jun. 1992. Available in: https://dre.pt/pesquisa/-/search/642919/details/maximized. Access in: 25 mar. 2019.

PORTUGAL. Lei 85/2009. Estabelece o regime da escolaridade obrigatória para as crianças e jovens que se encontram em idade escolar e consagra a universalidade da educação pré-escolar para as crianças a partir dos 5 anos de idade. Diário da República, [Porto], 27 ago. 2009. Available in: https://dre.pt/pesquisa/-/search/488826/details/maximized. Access in: 25 mar. 2019.

PORTUGAL. Direção-Geral de Estatísticas da Educação e Ciência. [Porto]: DGEEC, 2020. Available in: www.dgeec.mec.pt. Access in: 10 may 2020.

RIBEIRO, V. M.; KASMIRSKI, P. R.; GUSMÃO, J. B. de; BATISTA, A. A. G.; JACOMINI, M. A.; CRAHAY, M. Crenças de professores sobre reprovação escolar. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, p. 1-35, 2018. Available in: https://www.scielo.br/j/edur/a/73Cs57hwCYkmpMFyN89zJZr/?lang=pt&format=pdf. Access in: 10 may 2020.

RODRIGUES, M. de L. Escolaridade obrigatória de 12 anos: propósito de equidade e requisitos de sucesso. In: SEMINÁRIO ALARGAMENTO DA ESCOLARIDADE OBRIGATÓRIA: CONTEXTOS E DESAFIOS, 2015, Lisboa. Anais […]. Lisboa: Conselho Nacional de Educação, 2015. p. 18-27.

TOMCHIN, E. M.; IMPARA, J. C. Unraveling teachers’ beliefs about grade retention. American Educational Research Journal, Washington, v. 29, n. 1, p. 199-223, 1992.

VIEIRA, F.; BASTO, O. Em busca de uma avaliação mais educativa. Revista Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 5, n. 13, p. 98-125, 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v5i13.171. Available in: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/171. Access in: 25 mar. 2020.




DOI: http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v13i39.3033



Direitos autorais 2021 Fundação Cesgranrio

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.

Principios Norteadores para o Avaliador

Guiding Principles for Evaluators American Evaluation Association (AEA)

Com o proposito de guiar o trabalho dos profissionais de avaliação e assegurar a etica de sua atuacao, a American Evaluation Association (AEA) - Associacao Profissional de Avaliadores - estabeleceu cinco principios norteadores aqui resumidos:

1.  Indagacao Sistematica, no que se refere à capacidade de coletar dados utilizando tecnicas apropriadas e comunicando metodos e abordagens com a devida transparencia para permitir acesso e critica.

2.  Competencia, no que se refere a demonstrar atuacao competente perante os envolvidos no processo avaliativo e desenvolver continuamente sua capacidade para alcancar o mais alto nivel de desempenho possivel.

3.  Integridade/Honestidade, no que se refere a assegurar honestidade e integridade ao longo de todo o processo avaliativo, negociando com os envolvidos e interessados na avaliação e buscando esclarecer e orientar procedimentos que venham provocar distorcoes ou indevidas utilizacoes.

4.  Respeito pelas pessoas, no que se refere ao respeito pela seguranca, dignidade e auto-valorizacao dos envolvidos no processo avaliativo, atuando sempre com etica profissional, evitando riscos e prejuizos que possam afetar os participantes para assegurar, o melhor possivel, o respeito às diferencas e o direito social de retorno dos resultados, aos envolvidos.

5.  Responsabilidade pelo bem estar geral e público, no que se refere a levar em consideracao a diversidade de interesses e valores que possam estar relacionados ao público em geral,buscando responder nao somente às expectativas mais imediatas, mas tambem às implicacoes e repercussoes mais amplas e, nesse sentido, disseminar a informacao sempre que necessario.

Indexado em:

  1. Miguilim - Diretório das revistas científicas eletrônicas brasileiras

  2. DOAJ - Directory of Open Access Journals

  3. EBSCO - Information Services

  4. Edubase

  5. Google Scholar

  6. Latindex - Sistema regional de información en línea para revistas científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal

  7. LivRe! - Portal do CNEN - Comissão Nacional de Energia Nuclear do Ministério de Ciência, Tecnologia e Inovação

  8. OEI - Organizacion de Estados Iberoamericanos (Madri, Espanha, CREDI)

  9. RCAAP - Repositorio Cientifico de Acesso Aberto de Portugal

  10. REDIB - Red Iberoamericana de Innovación y Conocimiento Científico

  11. Scopus - A maior base de dados de abstracts e citacao de literatura revisada por pares:periodicos cientificos, livros e anais

 

Scimago

SJR : Scientific Journal Rankings

SCImago Journal & Country Rank
  
  

Meta: Aval., Rio de Janeiro, ISSN 2175-2753.